Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Consumentenprogramma Kassa (NPO) : 'Goudwisselkantoor taxeert ver onder de waarde - schokkend'

foto rr

Goudtaxaties door het bedrijf Goudwisselkantoor zijn onbetrouwbaar, zo blijkt uit onderzoek van het bekende consumentenprogramma Kassa (NPO) , dat met een verborgen camera meerdere filialen van Goudwisselkantoor in Nederland bezocht.  

 

Ook in kantoren Herentals (Belgiëlaan 1),  Mol (Statiestraat)  en Turnhout (Stwg. Turnhout 99) ontdekten klanten het bedrog.

 

 

Het bedrijf, met 175 vestigingen in Nederland en België, taxeert niet op basis van de werkelijke waarde van het goud, maar op basis van het type klant. Zo krijgen slecht geïnformeerde klanten, die geen idee hebben van de goudprijs en hoeveel karaat het gouden voorwerp is dat ze willen verkopen, een veel lager bod dan goed geïnformeerde klanten.

 

 

Uit verklaringen van betrokkenen, interne documenten en undercoverbeelden blijkt volgens Kassa   dat niet goed geïnformeerde klanten vaak maar 20 tot 30 procent van de werkelijke waarde krijgen. 

In extreme gevallen was dat zelfs maar 5 procent.

 

 

 

Delen cursusboek

 

 

Uit interne stukken, waaronder delen van een cursusboek voor werknemers, blijkt dat het bedrijf vijf types klanten onderscheidt, waarbij klanttype 1 het minste en klanttype 5 het meeste geld krijgt voor het goud dat ze willen verkopen.

Kassa liet een ketting door een onafhankelijke expert taxeren en stuurde vervolgens een vrouw die de taxatiewaarde niet kende naar een filiaal van Goudwisselkantoor.

 

 

 

Bewust zo laag mogelijk bedrag

 

 

Kassa bezocht dit jaar zeven filialen van Goudwisselkantoor, waar in geen enkel geval de juiste prijs werd betaald. Een strafrechtadvocaat die Kassa raadpleegde, stelt dat deze werkwijze verder gaat dan onethisch handelen en dat er mogelijk sprake is van oplichting omdat het bedrijf bewust probeert een zo laag mogelijk bedrag uit te keren.  (Bron NOS/ Kassa BNN/Vara)

Belgiëlaan 1, Herentals, België

foto rr